Improving traffic behaviour and safety through urban design
(Améliorer le comportement et la sécurité du trafic grâce à la conception urbaine)
source : Proceedings of ICE / Civil Engineering 158 May 2005 / Pages 39–47 Paper 14014. Ben Hamilton-Baillie (MA, Dipl Arch, DMS, FRSA) is an urban design consultant with an interest in traffic. Phil Jones (BSc, CEng, MICE, MIHT) is a traffic consultant with an interest in urban design
EXTRAIT
On lui attribue l’invention du rond-point de circulation en 1877
The historical background
Eugene Henard, as the father of modern traffic engineering, could be said to have had more influence on modern cities than many of the great architects and planners. Working in Paris at the end of the nineteenth century, Henard drew some remarkable sketches for traffic cir- culation. He is credited with the invention of the traffic roundabout in 1877 and his proposals for junction designs would not look out of place in the modern traffic- engineering handbook (Fig. 2)
Few of Henard’s ideas were implemented during his lifetime, but his work was taken up by a new generation of traffic engineers. In the USA, William Phelps Eno adapted many of the principles for the earliest set of US traffic-engineering guidelines, later codified by Arthur Tuttle and Edward Holmes in 1932. Although some traffic devices had appeared in Britain before the turn of the century, it was Holroyd Smith who is generally credited with the introduction of Henard’s ideas to this country in the 1920s
Le contexte historique
On peut dire qu’Eugène Henard, en tant que père de l’ingénierie moderne de la circulation, a eu plus d’influence sur les villes modernes que beaucoup de grands architectes et planificateurs. Travaillant à Paris à la fin du XIXe siècle, Hénard dessine de remarquables croquis pour la circulation routière. On lui attribue l’invention du rond-point de circulation en 1877 et ses propositions de conception de carrefours ne sembleraient pas déplacées dans le manuel moderne d’ingénierie de la circulation.
Peu d’idées de Henard ont été mises en œuvre de son vivant, mais son travail a été repris par une nouvelle génération d’ingénieurs de la circulation. Aux États-Unis, William Phelps Eno a adapté bon nombre des principes de la première série de directives américaines sur l’ingénierie du trafic, codifiées plus tard par Arthur Tuttle et Edward Holmes en 1932. Bien que certains dispositifs de circulation soient apparus en Grande-Bretagne avant le début du siècle, il était Holroyd Smith qui est généralement crédité de l’introduction des idées de Henard dans ce pays dans les années 1920